Geschiedenis

Sinds de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden de competenties betreffende cultuur verdeeld onder de federale regering, de Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies en de Gemeenten. Deze fragmentatie – en het feit dat het Gewest geen culturele bevoegdheden heeft – bleek al snel een zware handicap voor de ontwikkeling van een coherente, globale promotie van het Brusselse culturele leven. Teneinde deze lacune op te vullen kwam Edouard Poullet, de eerste Voorzitter van het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in 1992 op het idee om de verantwoordelijken van de voornaamste culturele instellingen en talrijke bedrijfsleiders van publieke en privé-ondernemingen die bijdragen tot de uitstraling van Brussel, samen te brengen. De Stichting voor de Kunsten te Brussel was geboren.

Door haar ligging en geschiedenis is Brussel altijd al een ontmoetingsplaats geweest, een stad rijk aan cultuur. Als hoofdstad van Europa dient zij die troef uit te spelen en over een internationale dimensie te beschikken. Meer dan ooit moet men haar de middelen aanreiken om enerzijds deze culturele uitstraling te realiseren, en anderzijds, op het voorplan te treden als trefcentrum voor interculturele uitwisselingen. Het is precies deze taak die de Stichting voor de Kunsten op zich heeft genomen.

Missie

De Stichting voor de Kunsten komt tegemoet aan een culturele behoefte en engageert zich voor een dynamische missie: de promotie van de cultuur in Brussel en de promotie van Brussel door middel van de cultuur.

Om deze opdracht te vervullen, heeft ze zich drie objectieven gesteld:

• de bevordering van het imago en de uitbouw van de uitstraling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door de nadruk te leggen op het plaatselijke culturele leven, Brusselse evenementen en de artistieke creativiteit van het Gewest ;
  • de informatie over het culturele leven uitbouwen en toegankelijker maken ;
  • de Europese dimensie van Brussel op cultureel en artistiek niveau benadrukken.

Activiteiten en projecten

De Stichting voor de Kunstenontwerpt en realiseert talrijke projecten om het imago en de culturele uitstraling van Brussel verder uit te dragen:

• De Culturele Gids van Brussel is zowel qua vorm als qua inhoud een unieke publicatie die jaarlijks een overzicht biedt van de belangrijkste culturele evenementen die komend jaar op het programma staan.
  • De dienst culturele agenda: een databank die het geheel aan publieke evenementen centraliseert. Dit krachtig instrument wordt ter beschikking gesteld van de toeristische onthaalkantoren en beantwoordt efficiënt aan elke vraag. Hij doet tevens dienst als bron voor talrijke media (geschreven pers, websites, etc) bij de opstelling van hun cultuurkalender.
  • De internetsite www.agenda.be is de meest volledige vitrine van het cultuuraanbod van België (voorstellingen, concerten, tentoonstellingen, festivals). Deze website stelt dagelijks gemiddeld 3000 evenementen voor.
  • De ticketbalie en online verkoop van ‘Arsène 50’ bieden de mogelijkheid om tickets aan halve prijs te kopen voor voorstellingen die de avond zelf plaatsvinden.
  • De Gids van de Kunstambachten en het Design Book, twee publicaties die de beste ambachtslui/createurs en hun verwezenlijkingen in het daglicht zetten.
  • De Brussels Art Guide, een origineel naslagwerk die alle troeven van de hoofdstad in het domein van de hedendaagse kunst belicht en de galerijen, musea en kunstencentra met internationale roeping voorstelt.
  • De NECA, New Exhibitions of Contemporary Art is een trimestiële brochure, website en nieuwsbrief die liefhebbers van hedendaagse kunst informeert over tentoonstellingen en vernissages in de belangrijkste galerijen en kunstencentra van Brussel.
  • KNOW HOW, 40 uitzonderlijke ambachtslieden in Brussel (verschijningsdatum 21 april 2020).

Sinds 2011 is de Stichting partner van Visitbrussels om de ontwikkeling van haar kernprojecten verder te zetten: de culture dienst agenda.be, de website agenda.be (nu agenda.brussel) en de ticketing Arsène 50.

De Raad van Bestuur

Directeur : Guy de Bellefroid